Hallo allemaal,
Vorige week was het weer zover...Ik mocht gedurende twee dagen en een half doen wat ik graag doe, namelijk voor de klas staan. Ik werkte voor deze stage binnen het thema 'Licht en donker'. Aangezien het de periode van het jaar is waarin het heel lang donker blijft, en onze omgeving op verschillende manieren verlicht wordt, leek dit me een ideaal thema om uit te werken. Daarnaast biedt dit thema de mogelijkheid om nadien over te schakelen naar het thema 'Kerstmis'.
Om de kleuters in de juiste sfeer te brengen, had ik alle ramen van het klaslokaal verduisterd.
De eerste dag behandelde ik het deelthema 'Allemaal lichtjes'. Hierbij stonden verschillende soorten lichtbronnen centraal. De nadruk werd echter gelegd op kaarsen (kunstmatige lichtbronnen) en de maan (natuurlijke lichtbron).
Na het onthaal merkten de kleuters op dat Greetje, de klaspop, niet op haar vaste plaats zat. Waar zou Greetje zijn? Samen gingen de kleuters op zoek naar haar. Greetje bleek in de poppenhoek te zijn. Ze lag nog te slapen! De kleuters maakten haar samen wakker. Greetje vertelde dat ze die nacht heel slecht geslapen had, omdat het zo donker was in de klas. Ze vertrouwde ons toe dat ze bang is in het donker. Ik vroeg aan de kleuters of zij soms wisten hoe we Greetje kunnen helpen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het 's nachts minder donker is in onze klas? De kleuters stelden voor om een lampje aan te doen, een kaars te laten branden,...
Hierop volgde een geleide waarneming over kaarsen. Ik leerde mijn kleine bengels welke vormen en kleuren kaarsen kunnen hebben, hoe je ze moet aansteken, hoe je een kaars moet doven,... Ook deed ik enkele leuke proefjes met kaarsen.
In de bewegingsles werkte ik rond 'balvaardigheid'. Ik kleedde deze les op een fantasievolle manier in door de kleuters te vertellen dat ze allemaal maanmannetjes zouden worden. Iedere kleuter kreeg hiervoor een diadeem op met twee 'voelsprieten'. Wanneer de maan 's nachts voor ons aan de hemel schijnt, gaan de maanmannetjes stiekem met de sterren (ballen) spelen. De kleuters deden allerlei leuke spelletjes met de sterren.
Voor godsdienst werkte ik rond het brugverhaal 'Een licht in de nacht' van Coby Hol. De kleuters leerden hoe het komt dat de dag en de nacht elkaar afwisselen. Daarnaast kwamen we er ook toe dat we dankbaar moeten zijn voor het feit dat de zon en de maan voor ons willen schijnen.
Verder leerde ik de kleuters het lied 'Maan, maan, lieve maan':
Ook werkte ik voor deze stage een vertelcyclus uit. Hiervoor koos ik het verhaal 'Welterusten,...Kleine Beer' van Martin Waddell. Omdat in mijn klasje alle kleuters anderstalig zijn, bracht ik de eerste dag, via pre-teaching, de doelwoordenschat aan.
Daarnaast speelde ik ook een gezelschapsspel met enkele kleuters. De uitleg hierover verschijnt weldra aan de hand van een zelf opgenomen filmpje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten